vrijdag 29 maart 2013

Stencils gemaakt!

Dag allemaal. 
Van de week heb ik stencils gemaakt, naar aanleiding van een tutorial die ik ergens tegenkwam. Excuses, ik weet niet meer waar!

Hoe ben ik te werk gegaan: Eerst een Knipmode gekocht, want daar staan veel geposeerde figuren in. Een bladzijde uit de Knip gescheurd en de figuur omtrokken met zwarte stift. Vervolgens  breed plakband gepakt. Inpakband heet dat geloof ik, ik heb het gekocht bij een bouwmarkt. Met dit plakband heb ik de voor- en achterkant van de pagina helemaal bedekt. 

Toen voorzichtig met een schaar de figuur uitgeknipt. Als je dit nauwkeurig doet heb je twee bruikbare stencils. Namelijk het deel dat je eruit hebt geknipt, en het deel dat overblijft. Op bovenstaande foto's zijn het de eerste en het derde figuur. 
Klink gemakkelijk, maar ik vond het nog best ingewikkeld. De ene figuur kon ik alleen maar 'kleiner knippen', en de andere figuur alleen maar 'groter' knippen. Dat is goed nadenken! Zoals mijn man met klussen altijd zegt, je kan wel iets eraf zagen maar nooit erbij!
Ik heb beide figuren op een krant uitgeprobeerd:

Deze lijkt het meeste op het originele figuur, een vrouw met een lange broek. Deze figuur kon ik gemakkelijk tailleren (makkelijker dan mezelf haha, maar dat is een heel ander verhaal)

Deze figuur heb ik een lange rok gegeven, maar je kan aan het silhouet zien dat het dezelfde basis heeft. 

De twee zwarte figuren op de bovenste foto heb ik uit een tijdschrift geknipt en al een paar keer gebruikt, maar deze zijn veel kwetsbaarder. Dat is dus het voordeel van dat inpakband, de stencils blijven stevig en je kan ze gemakkelijk schoonmaken, want ze kunnen tegen water.

De rennende figuur heb ik verwerkt in mijn atlas, die laat ik binnenkort zien.

Iedereen een goed paasweekeinde toegewenst - met meer inhoud dan alleen chocolade-eieren! Jezus is opgestaan!

3 opmerkingen:

Wat fijn dat je een berichtje wilt achterlaten!